آموزش و سرگرمی و تبلیغ

تبلیغات

درباره وب


    آموزش سئو و تولید محتوا به همراه درج تبلیغات در تلگرام و شبکه های اجتماعی

امکانات وب


لینک نوفالو با لینک فالو چه تفاوتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین عوامل در سئو وب سایت، لینک های فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) می باشند. این لینک ها یکی از اصلی ترین معیار های موتور جستجو برای رتبه بندی وب سایت محسوب می شود؛ اما این سؤال برایمان پیش می آید که لینک فالو با لینک نوفالو چه تفاوتی دارد؟ آیا گوگل این دو لینک را یکی می داند؟ کاربرد های لینک فالو و نوفالو چیست؟

ما برای اینکه بتوانیم درک درستی از تاثیر لینک سازی، بر سئو سایت داشته باشیم باید تمام لینک های ورودی و خروجی سایتمان را بررسی کنیم تا از عملکرد این لینک ها بر روی وب سایت آگاه باشیم. همانطور که می دانید، موتور های جستجو تمام لینک های داخلی و خارجی یک صفحه را بررسی می کنند و با توجه به آن لینک ها و دیگر فاکتور های سئو به آن صفحه ارزش و اعتبار می دهند.

ویکی دمی در این مقاله به تمام سؤالات شما پاسخ داده و تمام ابهامات را در رابطه با لینک نو فالو و لینک فالو بر طرف می کند تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

لینک فالو (dofollow) چیست؟

لینک فالو لینکی است که ارزش سئو را از صفحه مبدا به صفحه مقصد جا به جا می کند. لینک های dofollow در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر گذارند و از نظر سئویی برای ربات های گوگل حائز اهمیت است.

ساخت لینک فالو در یک صفحه نیازی به کد نویسی های سخت و دشوار ندارد؛ چرا که تمام لینک هایی که در یک صفحه درج می کنید به طور پیش فرض، لینک فالو هستند؛ اما طریقه ساخت لینک فالو به صورت زیر است:

<a href=”http://www.example.com”>Example</a>

گوگل برای امتیاز دادن به لینک های فالو داخل صفحات وب سایتتان، از ابزاری به نام پیج رنک استفاده می کند. متخصصان و وبمستر ها این امتیاز را اکثرا با نام Link juice می شناسند که از طریق لینک های داخلی و خارجی، قدرت وب سایت را بیان می کند. در حقیقت باید بگوییم، Link juice همان قدرت لینک فالویی است که به صفحه سایت شما می آید.

هنگامی که شما لینک سایتتان را در یک وب سایت با اعتبار بالا قرار می دهید، در حقیقت بخشی از اعتبار آن وب سایت را به سایت خودتان انتقال داده اید. این کار باعث می شود، اعتبار سایت شما بیشتر شده و در بهبود رتبه وب سایتتان تاثیر مثبت بگذارد.

لینک نو فالو (nofollow) چیست؟

بر عکس لینک های فالو که به موتور های جستجو می فهماند، امتیاز سئو را به این صفحه منتقل کنید، لینک nofollow به موتور های جستجو بیان می کند که این لینک از نظر سئویی اعتباری ندارد و فقط برای دنبال کردن کاربر مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از لینک nofollow باعث می شود گوگل در محاسبه رتبه نیز آن را دنبال نکند و اعتباری به آن صفحه ندهد. استفاده از لینک نوفالو، باعث کاهش اعتبار صفحه نیز نمی شود. ساختار لینک نوفالو به صورت زیر است:

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

لینک nofollow و لینک dofollow چه تفاوتی دارد؟

اساسی ترین تفاوت های لینک فالو و نوفالو در ساختار این دو لینک است. شما اگر در لینکتان از عبارت rel=”nofollow” استفاده کنید، لینک به صورت نوفالو می شود و اگر این عبارت را حذف کنید، لینک تان به صورت فالو می شود. این یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین تفاوت های لینک نوفالو و فالو می باشد.

آیا استفاده از لینک ای نوفالو، باعث بیشتر شدن قدرت لینک های فالو می شود؟

در گذشته اگر شما برای صفحات خروجی وب سایتتان از 2 لینک فالو و یک لینک نوفالو استفاده می کردید، Link juice وب ساییتان بیشتر از حالتی بود که فقط از لینک فالو استفاده می کردید؛ اما امروزه، قرار دادن لینک نوفالو تاثیری بر Link juice وب سایتتان ندارد.

این نکته را از ویکی دمی به یاد داشته باشید که برای افزایش Link juice وب سایتتان باید لینک های خروجی صفحات وب سایتتان بیشتر باشد. این بیشتر بودن لینک های خروجی به معنی استفاده بیش از اندازه از لینک فالو نمی باشد؛ چرا که اگر بیش از حد از لینک های فالو استفاده کنید، گوگل شما را به عنوان سایت فروشنده لینک و اسپمر ها شناسایی می کند و از ارزش لینک های فالو شما می کاهد و در برخی از موارد سایت شما را پنالتی می کند.

راه تشخیص لینک فالو از نوفالو چیست؟

برای اینکه بتوانیم لینک های فالو و نوفالو را در یک صفحه تشخیص دهیم باید روی آن کلیک راست کرده و روی گزینه Inspect یا Inspect element کلیک کنید. در پنجره ای که برای شما نمایش داده می شود می توانید مشاهده کنید که این لینک فالو است یا نوفالو.

ساختار لینک follow:

<a href=”http://www.example.com”>Example</a>

ساختار لینک nofollow:

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

چه زمانی و چرا باید از لینک های nofollow استفاده کنیم؟

استفاده از لینک های نوفالو علت های مختلفی دارد. این علت ها عبارت است از:

برای آموزش سئو از صفر تا صد کلیک کنید.

  1. استفاده از لینک نوفالو در تبلیغات درج شده سایت و پیشگیری از پنالتی گوگل
  2. استفاده از لینک نوفالو در قسمت نظرات
  3. استفاده از لینک نوفالو در معرفی منابع سایت
  4. برای پیشگیری لینک دادن به صفحات تکراری
  5. برای Embed شده ها
  6. برای جلوگیری از تکرار محتوا
  7. برای جلوگیری از کاهش اعتبار سایت
  8. برای اولویت Crawl شدن توسط ربات های موتور جستجو

استفاده از لینک نوفالو در تبلیغات درج شده سایت و پیشگیری از پنالتی گوگل

با درج کردن تبلیغات در صفحات وب سایتمان ممکن است دچار پنالتی شویم. برای برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط ربات های گوگل، باید لینک های تبلیغاتی را به صورت لینک نوفالو در صفحات سایت قرار دهیم. لینک های تبلیغاتی شامل، رپورتاژ آگهی، بنر ها و تبلیغات سایت ها می باشد که بهتر است به صورت نوفالو باشد.

استفاده از لینک نوفالو در قسمت نظرات

برخی از کاربران برای لینک سازی خارجی وب سایت خود در بخش نظرات، لینک وب سایتشان را قرار می دهند و یا برخی دیگر برای پایین آوردن اعتبار سایتتان لینک سایت های اسپم شده را در قسمت نظرات قرار می دهند. شما باید در وب سایتتان این لینک ها را به صورت نوفالو تنظیم نمایید تا از جریمه شدن توسط گوگل در امان بمانید.

استفاده از لینک نوفالو در معرفی منابع سایت

متخصصان و مدیران وب سایت ها، همیشه منبع مطالب علمی خود را در پایان مقاله قرار می دهند. در برخی از مواقع، ممکن است شما از اعتبار وب سایت های منبع مطمئن نباشید؛ در نتیجه لینک های منابع را به صورت لینک نوفالو قرار می دهید و اگر از اعتبار آن وب سایت مطمئن هستید، لینک ها را به صورت فالو قرار می دهید.

برای پیشگیری لینک دادن به صفحات تکراری

اگر شما در محتوای یکی از صفحات داخلی خود، چندین بار از یک لینک استفاده کرده اید، بهتر است یکی از آن لینک ها را به صورت فالو و بقیه را به صورت نوفالو قرار دهید؛ چرا که زیاد بودن لینک های تکراری در یک محتوا، باعث جریمه شدن سایت به علت محتوای تکراری می شود.

برای Embed شده ها

زمان هایی که شما از ویجیت ها و اینفوگرافی های سایت های دیگر در صفحه خود استفاده می کنید، باید لینک ها را به صورت نوفالو قرار دهید و یا هنگامی که نمی خواهید منابع را به گوگل بشناسانید، می توانید از لینک نوفالو استفاده کنید.

nofollow برای جلوگیری از محتوای کپی

برای جلوگیری از تکرار محتوا

توجه داشته باشید که اگر در یک صفحه از دو لینک متفاوت با انکر تکست های مختلف، یکی به صفحه داخلی و یکی به صفحه خارجی لینک داده باشید، بهتر است برای جلوگیری از تکرار محتوا، یکی از آن لینک ها را به صورت نوفالو قرار دهید.

برای جلوگیری از کاهش اعتبار سایت

همان‌طور که در مقاله لینک نوفالو با لینک فالو چه تفاوتی دارد گفتیم، استفاده زیاد و بیش از اندازه از لینک های فالو در یک صفحه از سایت، باعث انتقال اعتبار صفحه سایتتان از لینک های فالو به صفحه ای که لینک داده اید، می شود و از اعتبار صفحه شما می کاهد. اهمیت این موضوع باعث شده است که در سیستم های وردپرس برای جلوگیری از کاهش اعتبار، قابلیت لینک نوفالو قرار داده شود.

برای اولویت Crawl شدن توسط ربات های موتور جستجو

Crawl شدن یعنی تغییر عملکرد موتور های جستجو، نسبت به وب سایت شما. برخی از موارد هستند که محدودیت هایی را برای ایندکس شدن و Crawl سایت شما به وجود می آورند. برای مثال فرض کنید وب سایتتان 250 صفحه دارد و به هر دلیلی موتور های جستجو به 50 صفحه سایت شما اهمیت نمی دهند. شما می توانید با قرار دادن لینک نوفالو در 50 صفحه به موتور های جستجو این را بفهمانید که 200 صفحه دیگر برای شما اهمیت بیشتری دارد و صفحات سایتتان را از 250 به 200 صفحه کاهش دهید.

نکته: یکی از نکات مهم در خرید بک لینک های پولی برای افزایش رتبه سایت، این است که جدیدا گوگل معیار های مختلفی را برای تشخیص بک لینک های خریداری شده استفاده می کند؛ درنتیجه بهتر است از این بک لینک ها استفاده نکنیم و یا در صورت استفاده از آنها از لینک نوفالو استفاده نماییم و خیلی غیر مستقیم برای وب سایتمان بک لینک بگیریم.

سخن پایانی

استفاده از لینک های نوفالو در سایت هایی که بازدیدشان زیاد است تاثیر مستقیمی بر سئو وب سایت ندارد؛ اما این کار باعث بالا رفتن بازدید از وب سایتتان می شود و به افزایش رتبه سایتتان کمک بسزایی می کند. یکی از عوامل مهم در بازدید سایت، تولید محتوا با کیفیت می باشد. قرار دادن محتوا با کیفیت در وب سایتتان، باعث می شود تعداد مراجعه کاربران به وب سایت شما بیشتر شود، حتی اگر در داخل محتوا از لینک های نوفالو استفاده کرده باشید.

یکی دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما با قرار دادن لینک های نوفالو به گوگل می فهمانید که از طبیعی بودن لینک های داخل صفحه وب سایت شما اطمینان داشته باشد. ویکی دمی در این مقاله نکات مهمی را در رابطه با تفاوت لینک follow و nofollow برای شما عزیزان بیان کرد. امیدواریم این مقاله به شما در فهمیدن تفاوت این دو لینک کمک کرده باشد. برای معرفی تبلیغات در تلگرام کلیک کنید.


برچسب‌ها:

صفحات سایت